Vragen, of hulp nodig?
Heb je vragen over de nieuwe wetgeving? Of wens je assistentie bij het aanpassen van je arbeidsovereenkomst of andere documenten?
Plan een gratis digitaal kopje koffie in of mail ons op taxandlegal_nl@sdworx.com.
Als werkgever ben je verplicht om werknemers bij indiensttreding bepaalde informatie te verstrekken. Dat is op zichzelf niets nieuws, artikel 7:655 BW maakt al geruime tijd onderdeel uit van de Nederlandse arbeidswetgeving. Belangrijk om te weten is dat de rechten van de werknemer onder dit artikel per 1 augustus 2022 worden uitgebreid. Dit komt door de inwerkingtreding van de “Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden”, die is gebaseerd op een Europese Richtlijn.
De uitbreiding van de informatieplicht is niet het enige gevolg van deze wet. Er zijn ook wijzigingen op het vlak van:
Per 1 augustus 2022 moet je als werkgever de werknemer voortaan ook informeren over de volgende zaken:
Ons advies is om deze informatie – heel praktisch – in de arbeidsovereenkomst te verwerken. Het verwerken van de informatie in de arbeidsovereenkomst volstaat prima, voldoet aan de vereisten van schriftelijkheid en ondertekening en hoeft niet te wijzigen.
Volgt de informatie uit een CAO? In dat geval volstaat een verwijzing naar de toepasselijke CAO.
Hoewel voor bepaalde informatie een termijn geldt tot één maand na aanvang van de werkzaamheden, adviseren wij om alle benodigde informatie uiterlijk binnen één week na aanvang van de werkzaamheden te verstrekken. Of beter nog, deze te verwerken in de arbeidsovereenkomst (die wordt getekend vóór aanvang van de werkzaamheden).
Is er sprake van een wijziging? Informeer werknemers dan altijd zo snel mogelijk en uiterlijk op de dag waarop de wijziging in werking treedt.
Dat is enkel nodig als werknemers daar om vragen. Ontvang je een dergelijk verzoek? Verstrek de informatie dan binnen één maand.
Ja dat is toegestaan, mits sprake is van een betrouwbare elektronische handtekening en de werknemer de informatie kan printen en opslaan. Tevens dien je als werkgever te beschikken over een bewijs van ontvangst of overdracht.
Zorg dat je template arbeidsovereenkomst en eventuele andere documenten (zoals het personeelshandboek) worden aangepast op de nieuwe wetgeving. Vergeet daarbij niet dat artikel 7:655 BW ook in de huidige formulering al de nodige informatie opsomt die je als werkgever dient te verstrekken.
Heb je vragen over de nieuwe wetgeving? Of wens je assistentie bij het aanpassen van je arbeidsovereenkomst of andere documenten?
Plan een gratis digitaal kopje koffie in of mail ons op taxandlegal_nl@sdworx.com.
Voor het aanpassen van de arbeidsovereenkomst of andere documenten hanteren wij een aantrekkelijke fixed fee.