Deze longread verscheen op 21 december 2021 in het Financieel Dagblad.
Werkgevers halen momenteel alles uit de kast om nieuwe medewerkers te werven. Maar als het verloop in de tussentijd groot is, blijft het dweilen met de kraan open. De oplossing? Extra aandacht besteden aan de wensen van de huidige medewerkers. Grote kans ook dat je meteen onbenut talent ontdekt.
Natuurlijk willen medewerkers een passende beloning voor hun inspanningen ontvangen, maar hun salaris zorgt maar voor een deel van hun motivatie. Daarnaast spelen er ook andere zaken mee, zoals de sfeer op het werk, het gevoel om echt iets bij te dragen aan een groter doel en de ontwikkelingsmogelijkheden die een baan met zich meebrengt. Ondanks de huidige krapte op arbeidsmarkt lukt het nog lang niet alle werkgevers om goed op die wensen van hun huidige medewerkers in te spelen. Een gemiste kans. Want wat heb je eraan als je na een intensieve wervingscampagne aan de voordeur een nieuwe medewerker verwelkomt, terwijl er op dat moment aan de achterdeur meerdere medewerkers vertrekken?
Talenten inzetten
Veel medewerkers hebben meer in hun mars dan wat er op hun cv staat en wat ze tijdens een werkdag laten zien. Die talenten blijven vaak verborgen. Maar niet bij Protime, een van de marktleiders op vlak van tijdregistratie, planning en workforcemanagement. Protime wint al jaren op rij de titel ‘Great Place to Work’.
Daar krijgen medewerkers de kans om hun talenten in te zetten, ook als het gaat om talenten die niets met hun huidige werk te maken hebben. Voorbeeld: voor een online sessie voor medewerkers heeft een medewerker op eigen initiatief met zijn drone een filmopname gemaakt om zo toch het nieuwe kantoorpand te kunnen tonen. Nog een voorbeeld: een medewerker die zich in zijn vrije tijd in public speaking heeft gespecialiseerd, geeft na werktijd trainingen aan collega’s die een presentatie gaan houden.
Waar wordt iemand blij van?
‘Het begint altijd al tijdens het sollicitatiegesprek. Als je daar alleen focust op de skills die voor een specifieke functie nodig zijn, blijf je aan de oppervlakte en kom je maar weinig over iemands karakter en vaardigheden te weten. Vraag dus vooral ook waar iemand blij van wordt. Zijn er nog dingen die hij of zij wil leren? En hoe ziet hij of zij de toekomst voor zich? Daarbij is het belangrijk om dat soort vragen ook regelmatig aan huidige medewerkers te stellen. Hun levens veranderen voortdurend, dus het zou zomaar kunnen dat zij een nieuwe droom hebben of dat ze zichzelf een nieuw talent hebben aangeleerd’, aldus Peter s’Jongers, de oprichter en managing partner van Protime.