1. Home>
  2. Nieuws>
  3. Medewerkerbetrokkenheid >
3 Gen-Z personen in een kantooromgeving

Hoe ga je om met (steeds meer) Gen-Z op je werkvloer?

Terwijl babyboomers geleidelijk aan met pensioen gaan, betreedt Generatie Z (Gen-Z) vol frisse energie de werkvloer. Opgegroeid met digitale media, snelheid en vrijheid, hebben deze ‘jonkies’ geheel eigen verwachtingen en voorkeuren, maar ook een andere visie op werk. Hoe trek je ze aan, hoe ga je met ze om en hoe hou je ze gelukkig in het werk? Begrijpen wat Generatie Z drijft is cruciaal voor een soepele samenwerking tussen verschillende generaties op je werkvloer. En belangrijker dan ooit, omdat ze een snel groeiend deel van de arbeidsmarkt vormen.

Deze nieuwe generatie bezit een kracht die niet te onderschatten is, waardoor ze veel potentie hebben. Goed gemanaged, kunnen Gen-Z-medewerkers een echte aanwinst zijn voor je organisatie. In dit artikel ontdek je handige tips om Gen-Z beter te begrijpen en er effectief mee samen te werken.

Gen-Z: Digitale pioniers met een missie

Wie vormen Gen-Z (of ook wel Zoomers, iGeneration, Post-Millennials of Screenagers) precies? Dit is de generatie die werd geboren tussen 1995 en 2012. Mensen die opgegroeid zijn met een telefoon en iPad in de hand, in een wereld waar technologie centraal staat. Dat is goed merkbaar. Deze digital natives zijn continu bezig met wat er online gebeurt. Snel afgeleid? Misschien. Maar hun uitgebreide kennis van technologie zorgt ook voor veel vernieuwende ideeën en een slimmere en snellere manier van werken. Ze kunnen multitasken als de beste en hebben een groot aanpassingsvermogen, doordat ze gewend zijn aan snelle veranderingen.

Maar er zijn meer onderscheidende Gen-Z kenmerken. Ze willen werk doen dat bijdraagt aan iets groters. Natuurlijk is geld verdienen is belangrijk, maar impact maken op de wereld vindt Gen-Z nog belangrijker. Ook willen ze graag uniek en authentiek zijn. Ze hebben een stem en willen die graag laten horen.

Tot slot is het belangrijk te erkennen dat Gen-Z is opgegroeid in een tijd van constante crisis: van een woning- en financiële crisis tot de wereldwijde pandemie. Het heeft allemaal impact op hun manier van denken. Samen met klimaatverandering, oorlogen en politieke onrust in de wereld zorgt het voor onzekerheid over de toekomst. Tegelijkertijd heeft dit hen gevormd tot pragmatische denkers. Gen-Z is gericht op het maken van verstandige en veilige keuzes en wordt gedreven door de behoefte aan stabiliteit en zekerheid.

Gen-Z op je werkvloer: wat brengen ze mee?

Gen-Z is een fascinerende en veerkrachtige generatie. Naast een frisse wind brengen ze ook veel unieke voordelen mee. Als organisatie kun je deze Gen-Z kenmerken en eigenschappen herkennen en benutten. Zoals hun:

  • Digitale vaardigheden
    Gen-Z navigeert moeiteloos in de online wereld en kan je organisatie helpen groeien op gebieden als social media management, online marketing en digitale innovatie. Hun technologische handigheid maakt hen waardevol voor het digitaliseren van bedrijfsprocessen en het bedenken van efficiënte oplossingen. Ze omarmen nieuwe tools en processen heel snel en kunnen oudere generaties hierin begeleiden.
  • Authenticiteit en doelgerichtheid
    Gen-Z waardeert echtheid, eerlijkheid en transparantie. Ze zijn niet bang om hun ware ‘ik’ te zijn. Een cultuur van open communicatie en feedback spreekt ze daarom aan, ze zijn eager om zichzelf te ontwikkelen. Ze verwachten kansen om vaardigheden uit te bouwen en vooruit te komen in hun carrière. Maar zijn daarvoor ook bereid om hard te werken. Dit  kan zorgen voor een dynamische en energieke werkomgeving. Met de juiste begeleiding en kansen, maken deze jonge medewerkers vaak grote sprongen.
  • Maatschappelijke betrokkenheid
    Omdat ze opgegroeid zijn met een sterk bewustzijn van problemen als klimaatverandering en verspilling, hechten ze waarde aan maatschappelijke impact en duurzaamheid. Nieuwe duurzame strategieën en processen worden sneller omarmd en gestimuleerd. Ze kunnen daarom goed helpen bij verduurzaming. Ook is deze generatie gericht op inclusiviteit en diversiteit en hebben ze een sterk ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel. Van nature pleiten ze voor inclusieve beleidsvorming. Samen meer Gen-Z gericht zijn op dit soort onderwerpen, kan helpend zijn in het versterken van de purpose en reputatie van je organisatie. Omdat ze betekenisvol werk willen doen, zijn ze gemotiveerd om bijvoorbeeld duurzaamheids- en inclusieprojecten te ondersteunen of te leiden. Hiermee vergroot je de aantrekkingskracht van je organisatie, voor nieuwe werknemers én klanten.
  • Veelzijdigheid en flexibiliteit
    Gen-Z brengt frisse ideeën en vernieuwende perspectieven naar je werkvloer. Ze zijn gewend aan snelle veranderingen, waardoor ze flexibel en veelzijdig zijn. Ze passen zich snel en makkelijk aan en schakelen als echte multitaskers moeiteloos tussen verschillende taken en projecten. Dat ze er ook voor openstaan om veel te leren en zichzelf te ontwikkelen, maakt hen wendbaar. Maar ook goed vormbaar voor je bedrijfscultuur.

Gen-Z aantrekken en behouden - hoe doe je dat?

Wat maakt jouw organisatie aantrekkelijk voor Gen-Z? Wat vinden ze belangrijk? En wat schrikt hen juist af? Laten we inzoomen op belangrijke pull- en pushfactoren voor Gen-Z.

De pullfactoren: wat wel doen als werkgever?

Heb je als organisatie een concreet maatschappelijk of duurzaam doel als onderdeel van je missie? Dan trek je al snel de aandacht van deze jonge werknemers. Ze zijn op zoek naar betekenisvol werk dat past bij hun eigen normen en waarden. Je scoort ook goed met een werkomgeving waar je kan groeien en van fouten mag en kan leren. Inclusiviteit en diversiteit vinden ze eveneens belangrijk op de werkvloer. Iedereen moet zich er prettig voelen. Ook hecht deze generatie veel waarde aan flexibiliteit, zowel qua werkplek als de werktijden. Gen-Z waardeert namelijk een goede work-life balance. Ze kiezen bij voorkeur zelf hun werkuren en -locatie.

De pushfactoren: wat niet doen als werkgever? 

Gen-Z verwacht dat de technologie op hun werkplek net zo eenvoudig en intuïtief is als de technologie die ze in hun dagelijks leven gebruiken. Ze willen efficiënt kunnen werken. Ouderwetse systemen of bewerkelijke handmatige processen zijn voor deze groep werknemers dus vaak frustrerend. Een traditionele kantooromgeving met vaste 9-tot-5 werktijden kan Gen-Z-medewerkers eveneens tegenstaan. Starheid op het gebied van flexibel werken schrikt hen zelfs af.

Benieuwd waar jij als HR-medewerker rekening mee kunt houden, om optimaal samen te werken met Gen-Z? We hebben dit op een rijtje gezet in het artikel Generatie Z aantrekken en behouden - hoe doe je dat?
 

    De frisse wind en unieke eigenschappen van Gen-Z benutten?

    Ze denken anders, werken anders en ja, ze vragen om een wat andere aanpak. Een uitdaging dus? Absoluut! Maar snap je Gen-Z, dan ben je in staat deze talenten aan te trekken en hun unieke eigenschappen en vaardigheden te benutten voor het vergroten van je organisatiesucces. Heb je vragen over personeelsoplossingen of HR-trends die goed passen bij deze jongste generatie? Neem gerust contact met ons op.