1. Home>
  2. Nieuws>
  3. Medewerkerbetrokkenheid >
Gen-Z with laptop and mobile phone

Generatie Z aantrekken en behouden - hoe doe je dat?

Waar medewerkers uit eerdere generaties meer gericht waren op hun carrière, heb je bij Generatie Z (Gen-Z) te maken met medewerkers die meer op zoek zijn naar betekenis. Juist dat verlangen naar zinvol werk en de bijbehorende voorkeuren en idealen van Gen-Z, kunnen het ook lastig maken om deze generatie aan te sturen. Maar door bewustzijn te creëren over de verschillende generaties op de werkvloer, kan er soepeler worden samengewerkt en bovendien veel van elkaar geleerd worden. We geven je tips om Gen-Z aan te trekken en te behouden.

HR-aandachtspunten voor Gen-Z: waar kun je rekening mee houden?

Wil je Gen-Z aantrekken en behouden? Overweeg dan (meer) focus op de volgende punten:

  • Flexibiliteit (in werk en privé). 
    Introduceer flexibele werkopties. Zoals flexibele werktijden, de mogelijkheid tot thuiswerken of misschien zelfs jobrotatie of job crafting. Geef medewerkers zelf meer regie over hoe en wanneer ze hun werk uitvoeren.
  • Zingeving.
    Werk vanuit een duidelijke missie en communiceer je waarden. Laat zien hoe jouw organisatie bijdraagt aan belangrijke thema’s als duurzaamheid, diversiteit of maatschappelijke verandering. Maar verhelder ook hoe medewerkers bijdragen aan het behalen van belangrijke doelen. Gen-Z wil zinvol werk doen, het liefst met (maatschappelijke) impact. Met bijvoorbeeld storytelling of meetbare resultaten, kun je de impact van iemands werk concreet maken, 
  • Gebruik van technologie. 
    Gen-Z is handig, innovatief en verwacht dat technologie een integraal onderdeel is van hun werk, aangezien ze opgroeiden in een digitale wereld waarin technologie hun dagelijks leven vergemakkelijkt en verbetert. Daarom is het cruciaal hen te voorzien van moderne technologie en tools . Zoals cloudoplossingen, AI-ondersteunde software en real-time communicatietools. Door Gen-Z te betrekken bij technologische veranderingen en hen uit te dagen om nieuwe toepassingen of werkwijzen te ontdekken, geef je hen de kans om impact te maken en zichzelf te ontwikkelen. Dit sluit aan bij hun behoefte aan groei en betekenisvol werk.
  • Feedbackcultuur. 
    Gen-Z waardeert open communicatie en feedback. Ze willen weten hoe ze het doen en hoe ze zichzelf of hun werk kunnen verbeteren. Probeer dus een cultuur van continue, informele feedback te creëren, waar ook ruimte is voor erkenning. Dit motiveert én helpt ze groeie. Daarnaast willen ze graag hun eigen stem laten horen. Geef ze dus inspraak, luister naar ideeën en feedback. Daardoor bouw je waardevolle interne kennis op, maar werk je ook aan een duurzame relatie met deze groep.
  • Leer- en groeimogelijkheden. 
    Gen-Z is ambitieus en hebberig naar kennis. Ze streven voortdurend naar zelfverbetering. Dit draagt bij aan hun persoonlijke groei, maar ook aan de algehele ontwikkeling van het team. Bied om dit te stimuleren daarom leertrajecten en mentorschappen aan. Gen-Z-medewerkers leren graag via online platforms, interactieve trainingen en hands-on werkervaring.
  • Een inclusieve cultuur. 
    Diversiteit en inclusie zijn voor Gen-Z vanzelfsprekend en geen trends. Ze zijn open-minded en werken graag in omgevingen die de diversiteit van de samenleving weerspiegelen. Waar alle medewerkers zich welkom en gewaardeerd voelen, ongeacht achtergrond en identiteit. Stel inclusie daarom centraal in je bedrijfsvoering, zowel in het beleid als in dagelijkse interacties. Bijvoorbeeld door te zorgen voor diversiteit binnen teams en iedereen een gelijke stem te geven. 
  • Aansluiting bij kanalen Gen Z. 
    Deze groep leeft online. Video’s staan centraal in hun mediagebruik. Ze maken en consumeren veelvuldig video’s. Social media als TikTok en Snapchat zijn daardoor primaire kanalen voor Gen-Z. Wil je hen bereiken? Kies dan dus voor de juiste kanalen en contentsoorten en gebruik moderne communicatiemiddelen en direct messaging. Hun communicatievoorkeur? Direct en to the point. 

     

    Veelgestelde vragen over Gen-Z

    Wil je meer weten of begrijpen over Gen-Z? Lees hier veelgestelde vragen over en door deze jongste generatie.

    • Wat is Gen-Z generatie?
      Gen-Z, generatie Z, is de jongste generatie op de arbeidsmarkt. Met Gen-Z is er een generatie ontstaan die anders denkt en werkt dan ooit tevoren. Ze zijn volledig online en digital minded. Ze hechten belang aan inclusiviteit, gelijkheid, klimaat en duurzaamheid.
    • Ben ik een Millennial of Gen-Z?
      Als Millennial (Gen-Y) ben je in de generatie voor Gen-Z geboren, tussen 1981 en 1995 (ongeveer). Gen-Z is de generatie die geboren is tussen 1995 en 2012 (ongeveer). Als je in 1996 of 1997 bent geboren, zit je precies op de grens en heb je mogelijk trekken van beide generaties.
    • Wanneer Gen-Z?
      Algemeen wordt gesteld dat Gen-Z de mensen betreft die ruwweg geboren zijn tussen 1995 en 2012. De generatie voor Gen-Z zijn de Millennials (Generatie Y). De generatie na Gen-Z wordt generatie Alpha, geboren tussen 2013 en 2024. Op dit moment zien we 4 generaties op de werkvloer: Babyboomers, Generatie X, Generatie Y en Generatie Z.
    • Wat wil Gen Z op de werkvloer?
      ​Gen-Z medewerkers zijn digitale natives. Ze verwachten naadloze technologie en maken graag gebruik van moderne communicatiemiddelen en technologie. Ze zijn van nature op zoek naar manieren om processen te stroomlijnen en te innoveren. Ook hechten ze belang aan diverse en inclusieve werkplekken, waar iedereen zich comfortabel en gerespecteerd voelt. Gen-Z wil graag flexibele werktijden en -locaties, om een optimale werk- en privé balans te creëren. Ook is deze generatie gefocust op zelfontwikkeling. Ze willen voldoende mogelijkheden hebben om te blijven leren en groeien.
    • Wat zoekt Gen Z in een baan?
      Gen Z’ers zoeken banen waarin zij kunnen groeien en zichzelf kunnen ontwikkelen, en het liefst ook een positieve bijdrage kunnen leveren aan de wereld. Ze zijn opgegroeid in een snel veranderende wereld vol technische vooruitgang en sociale veranderingen. Gen-Z zoekt werkgevers die de behoefte aan groei, ontwikkeling en een doelgerichte carrière goed begrijpen en ondersteunen.
    • Persona Gen-Z?
      Gen-Z is geboren tussen 1997 en 2012. En absoluut ‘communaholic’: ze communiceren bijna non-stop (via online platformen). Maar ook zijn ze authentiek, inclusief en maatschappelijk betrokken. Ze hechten waarde aan diversiteit en duurzaamheid. Ze willen impact maken en bijdragen aan positieve veranderingen. Ook zijn ze buitengewoon tech-savvy en altijd gericht op innovatie. En ook op persoonlijke en professionele groei. Gen-Z waardeert flexibiliteit (in werkuren en locaties), open communicatie, directe feedback en ondersteuning voor mentale gezondheid en welzijn.

    Benieuwd welke unieke voordelen deze veerkrachtige generatie meebrengt naar werk? We hebben dit op een rijtje gezet in het artikel ‘Hoe ga je om met Gen-Z op je werkvloer?'
     

      Ontdek hoe je samen met Gen-Z je organisatiesucces vergroot!

      Als je weet hoe je het beste met ze omgaat, kunnen Gen-Z-medewerkers een echte aanwinst zijn voor je organisatie. De moeite waard dus om jezelf in ze te verdiepen. Heb je vragen over personeelsoplossingen of HR-trends die goed passen bij deze groep? Neem gerust contact met ons op.