1. Home>
  2. Nieuws>
  3. Software & automatisering >
Jak digitalizacja pomaga budować pewność siebie pracowników

Vijf manieren hoe generatieve AI de employee journey kan beinvloeden

Afhankelijk van wie je het vraagt, wordt generatieve AI gezien als onze redding, de Apocalyps of gewoonweg een hype. Eén ding staat vast: sinds de lancering van ChatGPT is het hét gesprek van de dag geworden. Maar wat betekent dit voor HR? Er zijn vijf situaties waarin we kunnen onderzoeken wat generatieve AI wel - en niet - kan betekenen voor HR en jouw werknemers.

    Wat is generatieve AI?

    Generatieve AI is een vorm van kunstmatige intelligentie (AI) die nieuwe content kan creëren, zoals teksten, audio, video en afbeeldingen. In tegenstelling tot traditionele AI, die gegevens analyseert en interpreteert, creëert generatieve AI daadwerkelijk nieuwe content. 

    Je kunt tegenwoordig niet op LinkedIn of Facebook scrollen zonder enthousiaste verhalen te zien over wat generatieve AI allemaal kan doen: het schrijven van onberispelijk essay over de Franse Revolutie, verrassend nuttig relatieadvies geven, of zelfs op wetenschap gebaseerde trainingsprogramma creëren. Met de juiste prompt kan generatieve AI bijna alles.

    Met zo’n uitgebreid scala aan vaardigheden breidt het toepassingsgebied van generatieve AI zich in verschillende richtingen uit, en de HR-wereld vormt daarop geen uitzondering. Aangezien momenteel 6 op de 10 Europese bedrijven investeren in de digitalisering van HR, kijken steeds meer van hen naar manieren waarop generatieve AI de digitale werknemerservaring kan verbeteren en tegelijkertijd de werkdruk van HR-professionals kan verminderen.

      #1 Recruitment op basis van AI

      Met openbaar beschikbare informatie over werkervaring, vaardigheden, competenties, studies en prestaties van mensen verspreid over het internet, hebben bepaalde AI-tools voldoende gegevens om toptalenten te vinden. Deze nieuwe HR-technologie kan worden ingezet om vacatures te creëren die perfect passen bij het aannemen van nieuw personeel. Door werkervaring te analyseren, kunnen meer boeiende en aantrekkelijke vacatures worden geschreven, met teksten die nauwkeurig het profiel van de functie en het DNA van het bedrijf weerspiegelen.

      #2 Geautomatiseerde selectie

      Een van de meest tijdrovende taken voor recruiters is het vooraf screenen van kandidaten en het plannen van sollicitatiegesprekken. Deze taken kunnen al worden uitgevoerd met bestaande AI-tools of planningssoftware, maar nu kunnen generatieve AI-tools bijvoorbeeld ook gerichte pre-screening vragen schrijven. In de nabije toekomst kunnen ze zelfs live interviews of testen afnemen en de antwoorden beoordelen. Dit versnelt het selectieproces en geeft je meer tijd om persoonlijke aandacht te besteden aan de beste kandidaten voor de baan.

      #3 Effectieve onboarding

      Bij het in dienst nemen van nieuwe medewerkers kun je tools zoals ChatGPT gebruiken om hen proactief van actuele informatie en hulpmiddelen te voorzien. Generatieve AI kan binnen enkele seconden maanden aan werk analyseren en samenvatten, en deze informatie vertalen naar 10 relevante tips die specifiek zijn voor iemands functie en ervaringsniveau, en zelfs uitgebreide, op maat gemaakte onboardingsgidsen maken. Het resultaat is een onboarding die is gebaseerd op feitelijke gegevens in plaats van giswerk. Bovendien kunnen AI-gestuurde chatbots vragen beantwoorden en ondersteuning bieden aan nieuwe medewerkers bij hun integratie in de organisatie.

      #4 Gepersonaliseerde learning and development

      Generatieve AI kan op maat gemaakte leertrajecten maken voor werknemers, gebaseerd op hun functies, vaardigheden, ambities, hobby's, leervoorkeuren, enzovoorts. In combinatie met gegevens over functies en vaardigheden kunnen interne kandidaten op intelligente wijze worden gekoppeld aan kansen die ze zelf misschien niet hadden geïdentificeerd. In feite kan een generatieve AI-tool zeggen: dit is waar je nu staat en op basis van je sterke punten is dit waar je naartoe kunt groeien, en vooral, hier is hoe je daar kunt komen. Het is duidelijk deze mate van personalisatie in HR-automatisering leidt tot een grotere betrokkenheid en productiviteit van werknemers.

      #5 Relevante prestatiebeoordelingen

      Als je een jaar lang inzicht hebt in het werk van werknemers, vergaderingen en andere output van een werknemer, kunnen generatieve AI-tools zoals ChatGPT en Bard van onschatbare waarde zijn voor je HR-technologie. Ze kunnen eenvoudig thema's en herhaalde patronen identificeren, de stemming onder werknemers analyseren om mogelijk verloop te voorspellen, verwachtingen voor bepaalde functies bijstellen, nieuwe prestatiedoelen vaststellen en nog veel meer. Op deze manier kunnen managers zinvolle gesprekken voeren tijdens beoordelingsgesprekken en uiteindelijk hun teams beter ondersteunen. Medewerkers kunnen generatieve AI gebruiken om uitgebreide beoordelingen te schrijven op basis van een reeks aantekeningen.

      Mogelijke problemen bij het gebruik van generatieve AI in HR

      Ondanks het potentieel is generatieve AI geen wondermiddel voor HR. Er zijn verschillende valkuilen waar je rekening mee moet houden:

      • Het kan alleen bestaande data analyseren, dus vertekeningen en fouten in deze data kunnen worden uitvergroot.
      • Het is (nog) niet in staat om menselijke taal volledig te begrijpen en correct te interpreteren.
      • Het vormt een aanzienlijk risico voor de gegevensbeveiliging, aangezien HR-gegevens vaak gevoelig en vertrouwelijk zijn.
      • Het mist de creativiteit, vindingrijkheid en empathie van mensen die uitdagingen op unieke manieren kunnen benaderen.

      Met andere woorden, nieuwe tools hebben nog steeds het juiste toezicht nodig. Onthoud altijd dat technologie, of deze nu op AI is gebaseerd of niet, in de eerste plaats een hulpmiddel is voor HR-professionals om een grotere impact te hebben op het traject van werknemers. Hoewel ze duidelijk sommige HR-taken kunnen overnemen, zullen ze nooit HR-banen vervangen.

      De technologie komt snel dichterbij

      Veel technologie-experts hebben voorspellingen gedaan over de mogelijke impact van generatieve AI op HR. Eerlijk gezegd is het nog steeds afwachten, maar het lijkt erop dat wanneer het op de juiste manier en met de juiste begeleiding wordt gebruikt, het echt een positieve revolutie kan betekenen voor de employee journey. Generatieve AI kan al fantastische taken uitvoeren. Misschien is deze hele blogpost is geschreven door ChatGPT? Nee dat zeker niet, maar we hebben je wel even aan het denken gezet, toch? Ons advies: blijf kritisch nadenken en implementeer generatieve AI in je HR-automatisering wanneer dit duidelijk waarde toevoegt.

       

        Begin vandaag nog met je HR-digitaliseringstraject! 

        Bekijk ons online magazine en ontdek hoever jij staat in de digitalisering van je HR.

          Bekijk het online magazine