Simpele tips om je Employer Branding te versterken
In een krappe arbeidsmarkt, waar we momenteel mee te maken hebben, is een sterk Employer Brand onmisbaar. Met sterke Employer Branding versterk je immers je positie als werkgever, zowel binnen je huidige teams als in de zoektocht naar kandidaten, ideaal toch? Klinkt mooi, maar hoe zorg je er nu voor dat jouw organisatie onderscheidend is van de concurrentie? Je begint hier in de kern van je organisatie. Pas als je huidige medewerkers tevreden zijn, zullen ze zijn zij sneller geneigd zijn om ambassadeur te worden van jouw organisatie. En juist die authentieke verhalen van collega’s leveren een grote bijdrage aan jouw Emplopyer Branding. Benieuwd hoe je dat kunt aanpakken? Lees dan verder!
Happy Employees, Happy Company!
Tevreden medewerkers dragen bij aan een positief bedrijfsresultaat maar zij zijn ook dé ambassadeurs voor jouw organisatie op het gebied van Employer Branding. Medewerkers worden niet vanzelf ambassadeurs, daar moet je wel degelijk wat voor doen. Vaak zijn het kleine dingen die al een groot verschil maken voor je collega’s.
Communication is key
Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar vaak wordt een heldere en open communicatie nog al eens vergeten tijdens de dagelijkse hectiek. Echter zal iedereen kunnen beamen communicatie juist ontzettend belangrijk is in het tevreden houden van jouw medewerkers. Met een goede communicatie kun je onderzoeken wat mensen motiveert, wat hun wensen en behoeften zijn en kun je knelpunten sneller signaleren. En weet, communicatie is niet alleen praten maar ook zeker goed luisteren!
Freedom is power
Het geven verantwoordelijkheid zorgt in veel gevallen ook voor het ‘nemen van verantwoordelijkheid’ door je teams. Dit geeft hen een gevoel van vrijheid en vertrouwen wat het werkplezier vaak ten goede komt. Je zult merken dat ze zelf meer initiatief gaan nemen en oplossingen bedenken voor problemen. Ook het laten meedenken van je medewerkers over grote projecten en beslissingen heeft een positieve impact op het gevoel van vrijheid van de medewerkers, zij krijgen immers de ruimte om mee te denken. Dat zorgt tegelijkertijd ook voor een grotere betrokkenheid.
Team building
Succes maak je samen! Het geheim van een welgestelde organisatie is de samenwerking tussen de medewerkers. Organiseer minimaal elk half jaar bedrijfsuitjes. Teambuilding activiteiten zorgen namelijk voor een positief effect op het plezier en enthousiasme op de werkplek. Daarnaast geeft dit de medewerkers de mogelijkheid om in een andere omgeving en in een andere situatie elkaar te leren kennen.
Laat zien wie je bent!
Jezelf als organisatie goed etaleren is de essentie van Employer Branding. Sollicitanten kijken namelijk verder dan de vacature. Ze willen namelijk graag weten bij wat voor bedrijf ze mogelijkerwijs gaan werken. Geef de sollicitant daarom een impressie over de werkomgeving, missie en visie, werksfeer, het team, enzovoorts. Je kan ervoor kiezen om het team te introduceren door middel van foto’s met een korte beschrijving waarin ze vertellen wie zij zijn en wat hun functie is. Kortom, vertaal de cultuur naar content, visualiseer de sfeer in het bedrijf, foto’s en video’s. And last but not least: vergeet ook niet dat het taalgebruik op bijvoorbeeld een website al heel veel zegt over de cultuur binnen een bedrijf. Is er sprake van een informele organisatie? Maak dan ook gebruik van informeel taalgebruik.
Kies voor een gemakkelijk sollicitatieproces
Zoals eerder benoemd is een heldere communicatie onmisbaar. Dat is tijdens het sollicitatieproces niet anders. Benoem dan ook altijd wat jouw organisatie onderscheidt van de concurrentie. Vacatures zijn daarin vaak een ondergeschoven kindje, maar toch is dit vaak voor veel werkzoekenden een eerste kennismaking met jouw organisatie. Na het lezen van een vacaturetekst beslist de kandidaat al of jouw organisatie al dan niet past bij zijn of haar behoeften. Wat kan helpen bij het scheppen van een duidelijk beeld is het beschrijven van een gemiddelde werkdag of werkweek. Zo krijgt de kandidaat een duidelijk beeld van de functie-inhoud. Daar blijft het natuurlijk niet bij…. Voor de meeste kandidaten zijn doorgroeimogelijkheden ook ontzettend belangrijk. Beschrijf deze dan ook duidelijk. And last but not least, om voorgenoemde punten af te kunnen vinken is het belangrijk om je te verplaatsen in de doelgroep. Wat zoeken zij en wat maakt jouw bedrijf de ideale keuze voor hen?
Al met al zijn er simpele stappen waarmee je je Employer Branding een kickstart kunt geven. Echter is het op peil houden van je werkgeversmerk een continu proces. Het zal dus, zeker in een krappe arbeidsmarkt, hoog op de agenda moeten staan. Dat kost tijd en vergt vooral kennis. Met verschillende oplossingen van SD Worx kun je de eerste stappen naar een sterk Employer Brand zetten.