Extra focus op medewerkerswelzijn zorgt voor meer gelukkige, gezonde en succesvolle medewerkers, die bijdragen aan een duurzame groei van je organisatie. Een goede investering, zeker voor de lange termijn. Maar hoe begin je? Hier de 6 belangrijkste tips voor het bevorderen van medewerkerswelzijn:
- Creëer inzicht: hoe gaat het met je medewerkers?
- Zorg voor goede vakantie- en verlofregelingen
- Monitor de werkdruk
- Bied speciale welzijnsprogramma’s aan
- Toon waardering (ook bij minder face to face contact)
- Bied meer flexibiliteit en keuzevrijheid
1. Creëer inzicht: hoe gaat het met je medewerkers?
Weet jij hoe het écht gaat met je medewerkers? Het inzichtelijk maken en begrijpen van het welzijn van je medewerkers is cruciaal voor het creëren van een positieve werkomgeving. Dit kan door persoonlijke gesprekken, team-meetings, maar ook door het inzetten van korte (anonieme) vragenlijsten, wellbeing-apps of feedback tools. Regelmatig monitoren hoe medewerkers zich voelen en welke aspecten om verbetering vragen, stelt je in staat om een welzijnsprogramma te ontwikkelen dat de fysieke en mentale gezondheid bevordert. Dit is een continu proces dat zorgt voor een gezonde en productieve werkomgeving.
2. Zorg voor goede vakantie- en verlofregelingen
Vakantie- en verlofregelingen zijn essentieel voor het welzijn van je medewerkers. Ze moeten afgestemd zijn op de werkdruk en bijdragen aan een gezonde werk-privébalans, om de tevredenheid en motivatie te verhogen.
Het is van belang dat medewerkers gemakkelijk in overleg vakanties kunnen plannen. Controleer daarnaast of verlofdagen daadwerkelijk worden opgenomen. Afstand nemen van werk bevordert het welzijn. Medewerkers moeten dus de gelegenheid hebben om wettelijke vakantiedagen daadwerkelijk op te nemen. Herinner hen ook aan verlofdagen die komen te vervallen. Om het ze nog makkelijker te maken, kun je ook regelmatig een overzicht van openstaande verlofuren en vervaldata sturen. Wel zo handig!
3. Monitor de werkdruk
Creëer inzicht in de werkdruk en personeelsplanning, bijvoorbeeld met tijdsregistratietools. Problemen zijn sneller te herkennen als je inzicht hebt in wie overuren maakt of waar er sprake is van onderbezetting. Ook het gemiddelde aantal gewerkte uren per afdeling en locatie achterhalen is nuttig. Piekperiodes en seizoensgebonden werkdruk worden zo beter zichtbaar en je ontdekt welke medewerkers structureel overwerken of overbelast zijn.
Door tijdig in te spelen op werkdruk voorkom je overbelasting en bevorder je de effectiviteit van je personeelsplanning, wat weer bevorderlijk is voor de algehele prestaties van je organisatie.
4. Bied speciale welzijnsprogramma’s aan
Steeds meer organisaties bieden specifieke programma’s aan, gericht op de mentale gezondheid van medewerkers. Bijvoorbeeld mindfulness, stressmanagement-workshops en counseling. Fysieke programma’s als sportabonnementen en gezamenlijke sportactiviteiten zijn ook nog altijd populair. Daarnaast zien we steeds vaker op maat gemaakte gezondheidsprogramma’s, afgestemd op de behoeften van individuele medewerkers.
Het thema medewerkerswelzijn wordt steeds vaker vanuit een holistische benadering aangepakt, waarbij mentale en fysieke gezondheid, communicatie en persoonlijke centraal staan. Een geïntegreerde aanpak dus, die goed is voor zowel de psychische gezondheid van medewerkers als het organisatiesucces.
5. Toon waardering (ook bij minder face to face contact)
Waardering voor prestaties is altijd belangrijk voor medewerkers, maar in een hybride werkomgeving waar persoonlijk contact schaarser is, nóg belangrijker. Omdat er tegenwoordig veel meer mensen (ook) vanuit huis werken, zijn er veel innovatieve manieren bijgekomen om waardering te tonen. Zoals virtuele erkenningsprogramma's of een peer-to-peer beloningssysteem, waarbij managers en collega's via apps of online tools punten, berichten of complimenten sturen. Shout-outs geven op platformen als Slack, Teams of LinkedIn, zien we ook steeds vaker. Effectief, want waardering tonen helpt om de betrokkenheid van (deels thuiswerkende) medewerkers te verhogen.
6. Bied meer flexibiliteit en keuzevrijheid
Bied je jouw medewerkers meer keuzevrijheid en flexibiliteit, dan draagt dit direct bij aan de medewerkerstevredenheid. Thuiswerken en flexibele werktijden zijn daar goede voorbeelden van. Werknemers waarderen deze vrijheid, omdat het hen helpt werk en privé beter op elkaar af te stemmen. Ook ervaren ze hierdoor meer ruimte voor persoonlijke voorkeuren. Overweeg om die reden ook eens het aanbieden van een thuiswerkvergoeding of mobiliteitsbudget, zodat medewerkers hun werkplek en zakelijke mobiliteit zelf kunnen regelen.