Groter aanbod werkzoekenden door corona: 3 tips voor slimme werving en selectie
Ontslag door corona. Het is veel mensen de afgelopen maanden overkomen. De impact van het coronavirus op de economie blijkt groot. Tegelijkertijd heeft het gezorgd voor een omwenteling in de krappe arbeidsmarkt. Waar we voor de uitbraak van het coronavirus te maken hadden met meer vacatures dan werkzoekenden, is dit nu in sommige branches volledig omgekeerd. Volgens cijfers van het CBS zijn er in de afgelopen 3 maanden gemiddeld 35.000 werklozen per maand bijgekomen. Een kans! Als jij als werkgever vacatures in te vullen hebt. Benut deze kans en trek die werkzoekenden naar je toe.
Maar hoe pak je dit slim aan? Zeker als er niet per se meer tijd (capaciteit) is op je HR-afdeling, maar het aantal sollicitaties wel hard toeneemt, is het goed om na te denken over een werving en selectie plan. Je wil toenemende sollicitaties kunnen bijbenen tenslotte. En iedereen netjes beantwoorden en behandelen tijdens de procedure. Maar ook de beste matches realiseren. Hoe maak je jouw HR-proces efficiënter en effectief? In dit artikel lees je 3 tips voor slimme werving en selectie.
1. Wees transparant: voorkom mismatches!
Helaas komt het maar al te vaak voor dat medewerkers kort na hun start bij een nieuwe baan alweer afhaken. Vaak is een mismatch tussen de verwachtingen van de kandidaat en de daadwerkelijke werkzaamheden de oorzaak. Zonde! En voor niemand prettig. Want als een medewerker besluit op te stappen, is iedereen weer terug bij af. Bovendien is de investering in het werven, selecteren en inwerken van de medewerker verloren. Voorkomen dus, die mismatches. Maar hoe?
Wees duidelijk over de functie-inhoud
Het is van belang om al tijdens het sollicitatieproces de werkzaamheden en dagindeling duidelijk over te brengen, waardoor de kandidaat direct een goed beeld krijgt van de baan. Dit begint vaak al bij een heldere vacaturetekst. Maar heb je ook al eens gedacht aan een (vacature)video? Hierin kan een collega of leidinggevende aan het woord zijn over de werkzaamheden en meer vertellen over de werksfeer en waarden van je organisatie. Het beeld bij een baan wordt levendig, waardoor een kandidaat goed kan inschatten of het bij hem past.
Vervolgens een sollicitatievideo kunnen insturen als reactie op een vacature(video) past ook goed bij de coronatijd en is bovendien tijdbesparend. Een sollicitant kan zijn antwoorden, motivatie en vaardigheden opnemen wanneer het hem uitkomt, zonder dat het reistijd kost of dat hij vrij moet nemen voor het sollicitatiegesprek. Ook recruiters bespaart dit dus veel tijd.
Wees eerlijk over de arbeidsvoorwaarden
Het salaris (ver)melden is een slimme zet. Ook dit draagt bij aan het managen van verwachtingen. Kandidaten die met kennis van het salaris solliciteren, kunnen zich dus in de vergoeding vinden. Wees gedurende de hele werving- en selectieprocedure ook eerlijk over verantwoordelijkheden en toekomstperspectieven. Doe geen valse beloftes over groeimogelijkheden of taakverdeling, want daar schiet je niks mee op.
2. Automatiseer selectieproces kandidaten
Werving en selectie van medewerkers is tijdrovend en arbeidsintensief. Moeten er (in korte tijd veel) mensen aangenomen en ingewerkt worden? Denk er dan eens aan om processtappen in je recruitment te automatiseren.
Tussen-checks of chatbots inzetten
Sollicitanten vanuit alle wervingskanalen screenen op harde selectiecriteria, is prima te automatiseren. Want criteria als een geldig rijbewijs, een Verklaring omtrent Gedrag of specifieke kennis of ervaring zijn digitaal te verwerken. Bijvoorbeeld door in het sollicitatieproces op je website een formulier te integreren, waarmee de sollicitant antwoord geeft op de selectievragen. Alleen sollicitanten die voldoen aan de criteria, stromen door naar de volgende fase in het sollicitatieproces.
Het (voor)selectieproces is ook te automatiseren met een chatbot, die sollicitanten met gerichte vragen door de eerste selectie heen loodst. Een bijkomend voordeel is dat de sollicitant dan ook in de gelegenheid is om meteen vragen terug te stellen. Een chatbot is bovendien altijd beschikbaar, ook ‘s avonds. Zelfs ‘s nachts. Of in het weekend. Precies wanneer een sollicitant bezig wil zijn met oriënteren en solliciteren, kan hij in contact komen met jouw organisatie als potentiële werkgever. En dat is gunstig voor het creëren van een positieve candidate experience.
3. Digitaliseer je inwerkproces
Heb je de juiste kandidaten geselecteerd, dan is het werk uiteraard nog niet gedaan. Ook het inwerken van nieuwe collega’s kost vaak veel tijd, die er niet altijd is. Toch is het overslaan van deze stappen onverstandig. Een goed inwerkproces zorgt tenslotte dat een nieuwe medewerker weet wat er verwacht wordt en zich welkom voelt. Dit betaalt zich terug, want een persoon is dan veel gemotiveerder het beste uit zichzelf te halen. Een goed inwerktraject verlaagt het personeelsverloop en verhoogt de productiviteit.
Digitale tests en trainingen
Gelukkig zijn er manieren om je inwerkproces in minder tijd goed te regelen. Denk eens aan het inzetten van online tests of trainingen om nieuwe medewerkers goed voorbereid te laten starten. Zoals een test om specifieke regels aan te leren, over veiligheid of hygiëne bijvoorbeeld. Of om specifieke onderdelen van een werkproces of specifieke kennis eigen te maken. Elke nieuwe medewerker kan met online programma’s helemaal zelfstandig aan de slag.
E-mail welkomstcampagne
Ook een welkomstcampagne per mail draagt ertoe bij dat een nieuwe medewerker je organisatie goed leert kennen en weet met welke vragen hij waar terecht kan. Met een e-mailmarketingsysteem is zo’n campagne eenvoudig op te zetten. Elke nieuwe medewerker ontvangt dan op geplande tijden een introductiemail vanuit relevante afdelingen met belangrijke zaken en contactpersonen. Informatie die ook later nog terug te zoeken is. En dat is, gezien er vaak veel (informatie) op nieuwe medewerkers afkomt tijdens de eerste werkdagen, erg handig! De juiste weg vinden in de organisatie is zo een stuk makkelijker. En het bespaart veel collega’s tijd. Een kosteneffectieve oplossing dus.
Werving en selectie uitbesteden?
Met het inrichten van een goed werving- en selectieproces, bouw je een goede basis op voor langdurige samenwerkingen met nieuwe medewerkers. Het stimuleert goede matches en betrokkenheid. En het versterkt je employer brand.
Heb je te weinig tijd, onvoldoende kennis van personeelswerving of een specifieke vacature in te vullen? Dan is het uitbesteden van je werving en selectie vaak ook een goede optie. Externe ondersteuning voor het uitbreiden van je personeelsbestand, helpt jouw organisatie groeien. Wil je meer werving en selectie tips, sparren over een professioneel en modern HR proces of een advies over het uitbesteden van je werving en selectie? Contact een consultant!