55,9%
In Nederland vind slechts iets meer dan de helft van de medewerkers dat hun werkgever voldoende actie onderneemt om hun gezondheid en welzijn te optimaliseren.
Als verantwoordelijke voor HR binnen een middelgrote of grote organisatie draag jij, samen met jouw team, de belangrijke taak om talent aan te trekken, behouden en ontwikkelen. In de huidige concurrerende arbeidsmarkt is dit geen gemakkelijke opgave. Onvervulde vacatures kunnen het groeipotentieel van veel bedrijven belemmeren.
Maar hoe kun je uitgroeien tot de favoriete werkgever? Het antwoord is simpel: door te luisteren naar je medewerkers. Het boosten van je werkgeversmerk en het worden van een goede - en zelfs favoriete - werkgever vereist echter meer dan dat. Heb je de basis voor employer branding op orde? Dan is het tijd om echt te gaan luisteren!
In dit artikel delen we waardevolle tips om het welzijn van je medewerkers te verbeteren, een inspirerende bedrijfscultuur te bevorderen en een gezonde werk-privébalans te creëren. Wij geloven dat door deze aspecten aan te pakken, jouw organisatie zich kan onderscheiden en een aantrekkelijke werkplek kan worden voor talent. Neem de leiding en zorg ervoor dat jouw bedrijf bekend staat als dé werkgever waar iedereen wil werken.
We weten allemaal dat werknemers zich gewaardeerd en ondersteund voelen, wanneer we investeren in een gezonde werkomgeving, goede arbeidsvoorwaarden en aandacht voor work-life balance.
Tegelijkertijd zien we enorm veel stress ontstaan. De sociale verhoudingen zijn verstoord door nieuwe arbeidsmodellen en het structurele tekort aan talent leidt tot hoge werkdruk. Bovendien zien we dat huidige strategieën voor welzijn lang niet altijd goede resultaten opleveren. Althans niet als je het de werknemers vraagt.
In Nederland vind slechts iets meer dan de helft van de medewerkers dat hun werkgever voldoende actie onderneemt om hun gezondheid en welzijn te optimaliseren.
Je bedrijfscultuur is je visitekaartje. Maar helaas stellen veel bedrijven zichzelf nog altijd tevreden met inspanningen op hoog niveau. Om het bot te zeggen: een pakkende poster met je vijf kernwaarden alleen is niet voldoende. Als je je waarden niet vertaalt naar het gedrag van medewerkers, zijn alle inspanningen zinloos.
De rollen zijn omgedraaid, dus het is tijd om kleur te bekennen: Geef voorrang aan het belang van de kandidaat. Alles draait erom te ontdekken of jullie qua cultuur bij elkaar passen. Want zelfs een kandidaat die perfect bij de functie past, kan zich wellicht niet thuis voelen. Dit betekent dat je verhaal aan kandidaten tijdens de werving authentiek moet zijn.
Voorwaarde hiervoor is wel dat je goede coaching- en onboardingprogramma’s inricht en accepteert dat sommige nieuwe medewerkers langer nodig hebben om volledig productief te zijn.
Hoewel er overduidelijk een tekort is aan bepaalde profielen, hebben we nog niet geleerd om mensen te werven op basis van potentieel, in plaats van vaardigheden en ervaring. Waarom niet kiezen voor iemand die een 7 is in plaats van een 10?
Thuis is niet langer meer alleen een plek om af te schakelen en te ontspannen, maar het is ook een werkplek geworden. De scheidslijn tussen werken en leven verdwijnt; een ontwikkeling die een vruchtbare bodem vormt voor stress en burn-out. Daarom is het voor je medewerkers van vitaal belang om de werktijden in het oog te houden.
Aantrekkelijke werkgevers bieden niet alleen arbeidstijdregelingen op maat aan, ze zorgen er ook voor dat medewerkers over de juiste tools beschikken om deze te laten slagen. Tijdregistratie is in dat opzicht in feite een hartslagmeter: het laat je medewerkers zien wanneer ze te lang doorgaan en wanneer er nog ruimte is om een tandje bij te zetten. Het doel: medewerkers aanmoedigen om zichzelf te sturen.
Als ondernemer is het van essentieel belang om gezien te worden als favoriete werkgever. Wil je meer weten over hoe je uitgroeit tot een favoriete werkgever? Download het magazine 'Hoe groei je uit tot een favoriete werkgever' voor waardevolle inzichten en praktische tips om jezelf te transformeren tot de werkgever waar iedereen wil werken. Klik hier om het magazine te downloaden.