56%
Meer dan de helft van de Nederlandse werkgevers ondervindt moeilijkheden bij het aantrekken van talent
Uitzendkrachten, freelancers, flexwerkers … bij veel organisaties zijn ze niet meer weg te denken. Sterker nog, uit onderzoek van SD Worx blijkt dat ruim 4 op de 10 werkgevers in toenemende mate vertrouwt op tijdelijke medewerkers. Maar hoe ga je om met deze groep? Hoewel ze een ietwat andere aanpak vereisen dan je vaste team, is het belangrijk om hen als volwaardige medewerkers te behandelen. Ontdek waarom dat zo is en hoe je dat in de praktijk kunt toepassen.
In een krappe arbeidsmarkt is het nóg belangrijker om tijdelijke medewerkers niet alleen te zien als een extra paar handen voor piekmomenten, maar wel als échte teamleden. Dit om de volgende redenen:
Talent beter in kaart brengen – Wanneer je tijdelijke medewerkers betrekt bij diverse projecten, feedback vraagt, verantwoordelijkheid deelt en ontwikkelingskansen biedt, kun je hun sterke punten (en potentieel) goed inschatten. Dat stelt je in staat om iedereen de meest geschikte rol toe te kennen.
Talent aan je binden – Uitzendkrachten, freelancers en andere tijdelijke medewerkers die zich als volwaardig onderdeel van je team voelen, zullen sneller terugkeren voor volgende opdrachten. En wie weet is de klik zo goed dat er in de toekomst zelfs een vaste relatie mogelijk is. Dat merk je natuurlijk alleen als je tijd en moeite investeert in hen.
Nieuw talent aantrekken – Tijdelijke medewerkers die zich gewaardeerd voelen, delen dit snel in hun netwerk en voor je het weet, staat je organisatie bekend als een topwerkgever. Zo inspireren mensen die vol lof over je organisatie spreken anderen om ook eens een kijkje te nemen in je vacatures.
Meer dan de helft van de Nederlandse werkgevers ondervindt moeilijkheden bij het aantrekken van talent
Dit begint al bij de rekrutering. Via een flexen-bij-ons-pagina kun je onder andere delen welke opdrachten beschikbaar zijn, wat je verwacht van freelancers en wat de richtlijnen zijn. Zo vergroot je de kansen op een goede match. Op de eerste werkdag bespreek je de mogelijkheden binnen je organisatie én jouw verwachtingen. Dat betekent dat je aangeeft of de opdracht mogelijk deuren opent op de lange termijn. Ben je nog niet zeker? Bespreek dat. Als het een strikt tijdelijke rol is zonder ‘perspectief’, wees daar ook eerlijk over tijdens de onboarding.
Nog te vaak beschouwen organisaties hun tijdelijke medewerkers als tweederangsburgers. Maar dan schiet je jezelf in de voet. Van freelancers tot uitzendkrachten, velen brengen heel wat skills, ervaring en inzichten mee die ze bij andere werkgevers hebben opgedaan. Betrek hen daarom bij meetings en projecten die relevant zijn voor hun rol, maar nodig hen ook uit voor team- en afterworkevents. Zo zullen de meest geschikte krachten sneller hun expertise delen en kun je beter beoordelen wie in het team past en een meerwaarde biedt.
Je tijdelijke medewerkers zullen alleen succesvol zijn als je hen alle benodigde middelen geeft. Met andere woorden, voorzie voldoende begeleiding en training, zelfs voor korte opdrachten. Dat hoeft niet altijd in de vorm van formele training te zijn. Denk aan handleidingen, video’s en stappenplannen die opgesteld zijn door meer ervaren collega’s. Een andere optie is om tijdelijke medewerkers een mentor toe te wijzen. Die kan hen helpen bij de uitvoering van bepaalde taken en in het bredere team introduceren.
In sommige werkomgevingen, zoals logistieke en productiebedrijven, wordt er vaak onder hoge druk gewerkt. De productie moet blijven draaien en orders moeten de deur uit. Tijd voor feedback is er nauwelijks. En die tijdelijke medewerker? Ja, die er is er volgende maand toch niet meer. Dat is een verkeerde redenering. Zonder feedback kunnen je uitzendkrachten het werk wellicht minder goed uitvoeren of weten ze niet of ze goed bezig zijn. Maar feedback geven toont vooral dat je geïnteresseerd bent in je tijdelijke medewerkers en dat leidt tot een hoger engagement.
Opdracht afgerond, badge of laptop inleveren, en klaar. Een doordacht offboardingsproces voor tijdelijke medewerkers ontbreekt vaak. Een gemiste kans, want een constructief exitgesprek, waarin je je medewerker bedankt en polst naar ervaringen en verbeterpunten kan leiden tot positieve reviews en terugkerende medewerkers. Daarnaast zijn vertrekkende medewerkers doorgaans heel eerlijk over zaken die ze ervoor misschien niet durfden te zeggen. Daar kun jij dan weer lessen uit halen.
Klinkt als muziek in de oren? Onze experts geven 5 concrete actiepunten om in 2024 succesvol door de krappe arbeidsmarkt te navigeren.
Maurice Bisschop
General Manager Staffing Solutions