De top 7 belangrijkste kostenbesparingen van gedigitaliseerde HR
Vroeger was het opzetten van een sterke digitale werkplek een uitdagende klus. Onvoldoende ontwikkelde technologie, complexe integraties en een gebrek aan gebruiksvriendelijke tools maakten digitalisering tot een complex vraagstuk. Zonder een masterdiploma in IT-management of een goed gevulde portemonnee, was het bijna altijd een moeizame strijd.
Gelukkig zijn er vandaag de dag veel technologiepartners die begrijpelijke en betaalbare HR-oplossingen aanbieden, met voordelen voor zowel het bedrijf als de medewerkers. Er is echter nóg een sterk argument om snel de digitale route te kiezen: de verborgen kosten van níet digitaliseren. Laten we eens nader bekijken waarom 'niets veranderen' eigenlijk duurder is dan je denkt.
#1 Efficiëntere HR-processen
Het beheren van repetitieve HR-taken zoals loonadministratie en aanwezigheidsregistratie, is vaak complex en tijdrovend. En terwijl je alle middelen inzet om ieder detail goed aan te pakken, blijven taken met meer toegevoegde waarde liggen (bijv. de vernieuwing van het L&D-programma) tot 'er tijd voor is'.
Automatisering kan hierbij helpen door deze taken te vereenvoudigen en tijd vrij te maken voor meer waardevolle taken. Denk aan het verbeteren van je werkgeversmerk en het bieden van meer aandacht aan medewerkers. Deze optimalisatie van operationele processen markeert het begin van het digitaliseringstraject.
#2 Verbeterde digitale ervaring
Je medewerkers, vooral de jongere generaties, zijn in hun dagelijks leven gewend geraakt aan gebruiksvriendelijke apps, zoals Netflix, Spotify en TikTok. In een wereld waar gebruikers gewend zijn aan intuïtieve apps, is het cruciaal om een vergelijkbare gebruikerservaring te bieden binnen HR.
Het optimaliseren van de bruikbaarheid van digitale tools, van intuïtieve interfaces tot mobiele functionaliteit, kan het digitaliseringstraject van HR maken of breken. Het implementeren van gebruiksvriendelijke interfaces en mobiele toegankelijkheid wordt ook wel fase 2 genoemd in de ontwikkeling van een sterke digitale werkplek.
6 op de 10
medewerkers vinden het belangrijk om met de nieuwste digitale toepassingen te werken.
#3 Verminderde wettelijke nalevingsrisico's
Het naleven van de fiscale, arbeidsrechtelijke en privacywetgeving staat bovenaan de prioriteitenlijst van elk HR-team. Fouten op dit gebied kunnen leiden tot hoge boetes, kosten van correctie en reputatieschade. Het lastige is dat de wetgeving voortdurend verandert en van land tot land verschilt, soms zelfs van regio tot regio. Door te vertrouwen op HR-technologie met automatische updates kun je deze risico's verminderen.
#4 Verhoogde productiviteit
In tijden van economische onzekerheid en een tekort aan arbeidskrachten is het stimuleren van groei, betrokkenheid en productiviteit op de werkplek cruciaal. Digitale tools, zoals leer- en ontwikkelingsprogramma's, apps voor welzijn en samenwerkingsplatforms, kunnen hierbij helpen. Ze stellen medewerkers in staat om het beste uit zichzelf te halen, wat vanzelf tot een hogere output en dus meer inkomsten leidt. Dit markeert een volgende, derde fase in het digitaliseringstraject.
#5 Een verbeterd beveiligingssysteem
Een HR-afdeling bewaart grote hoeveelheden gevoelige informatie – of het nu gaat om vertrouwelijke gegevens over de organisatie of persoonlijke informatie over medewerkers. Het is bijna onmogelijk om met een handmatig systeem de toegang tot die informatie te controleren. Digitale HR betekent het beheren van gevoelige informatie. Hoewel digitale beveiliging uitdagingen met zich meebrengt, kunnen de juiste technologieleveranciers helpen om privacy en gegevensbeveiliging te waarborgen. Je hoeft je geen zorgen meer te maken over het verlies van strategische informatie of hoge boetes.
#6 Verbeterde communicatie tussen management en medewerkers
Open communicatie is de kern van elke succesvolle organisatie, vooral in een hybride werkomgeving. Waarom? De meest betrokken medewerkers blijken vaak mensen met een duidelijk beeld van de koers die de organisatie vaart. Ze zijn goed op de hoogte en hebben sterk het gevoel erbij te horen. Als dat niet het geval is, zullen ze eerder overstappen naar een andere werkgever. In dat geval moet je aanzienlijke kosten maken om die vacature te vullen. Digitale HR stelt je in staat om snel en effectief te communiceren met je team, ongeacht hun locatie.
1 op de 3
medewerkers geven toe dat ze zich bij telewerken minder verbonden voelen met hun werkgever.
#7 Betere inzichten en rapportage
Het creëren van een verbonden digitaal ecosysteem – de laatste fase van het digitaliseringstraject – maakt dataverzameling en rapportage eenvoudiger. Het kan je veel handmatig werk besparen bij het verzamelen, opschonen en samenvoegen van gegevens.
Geïntegreerde systemen bieden ingebouwde analysetools voor slimmere besluitvorming en dragen daarmee bij aan de mogelijkheden van je HR-team op het gebied van business intelligence. Je werkt met slechts één set nauwkeurige gegevens om mee te werken.