1. Home>
  2. Nieuws>
  3. HR-analytics >
leave

De 7 meest voorkomende redenen voor vertrek van medewerkers

Er zijn veel verschillende redenen waarom een medewerker kan besluiten om jouw organisatie te verlaten. Die redenen vormen waardevolle feedback voor HR. Bekijk en registreer deze dus goed. Het helpt je om je personeelsverloop (beter) aan te pakken, en je werving- en selectie of retentiebeleid te optimaliseren.

Vertrekkende medewerkers nemen hun kennis en ervaring mee. En dat kost geld. Bovendien kan ongewenst verloop schadelijk zijn voor je employer brand. Met een negatief imago, wordt jouw werk op de HR-afdeling er niet makkelijker op. Het nastreven van goed werkgeverschap is dus belangrijk. In dit blogartikel zetten we de 7 meest voorkomende redenen voor personeelsverloop voor je op een rij.

    1. De functie voldoet niet (meer) aan de wensen

    Veel medewerkers voelen zich dagelijks onvoldoende benut in hun talenten. Wanneer een rol niet blijkt te voldoen aan (gecreëerde) verwachtingen en de medewerker stapt op, is iedereen terug bij af. De investering voor het aannemen en inwerken gaat bovendien verloren.

    Wees eerlijk tijdens je werving- en selectieprocedure, over werkzaamheden, verantwoordelijkheden en toekomstperspectieven. En doe geen valse beloftes over groeimogelijkheden of taakverdeling. Je schiet er niks mee op.

      2. Er zijn te weinig groei- en carrièremogelijkheden

      Medewerkers willen het gevoel hebben dat ze zich ontwikkelen en groeien, anders vermindert de motivatie. Helderheid in groeistappen, carrièremogelijkheden en benodigde competenties is belangrijk.

      Zorg ervoor dat je weet wat een medewerker belangrijk vindt en zorg voor voldoende uitdaging. Stel samen een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) op. Stel bijvoorbeeld coaching en opleiding voor. Probeer meer verantwoordelijkheid te geven, of overweeg een nieuwe functie of promotie.

        3. De werknemer ervaart te weinig waardering en erkenning

        Bij veel organisaties worden maar weinig complimenten, schouderklopjes en beloningen voor goed werk uitgedeeld. En dat terwijl medewerkers daar juist zoveel waarde aan hechten. Maar niet alle managers zijn ‘peoplemanagers’, of misschien zit het gewoon niet zo in het DNA van de organisatie. Hoog tijd om daar verandering in te brengen!

        Begin met luisteren. Mensen voelen zich gewaardeerd als ze merken dat ze ertoe doen. Het belonen van behaalde resultaten en successen is uiteraard ook van belang. Hierbij hoef je niet meteen te denken aan een bonus of een hoger salaris, soms kan een simpel (publiekelijk) bedankje al voldoende zijn. Wil je toch wat meer doen? Bedenk dan waar je de persoon in kwestie blij mee maakt. Extra vrije dagen, flexibel (thuis)werken of meer verantwoordelijkheid; er zijn volop mogelijkheden.

          4. Er is te weinig (of niet de juiste) coaching en feedback

          Medewerkers die (steeds weer) in het diepe worden gegooid. Die vrijwel nooit iets horen over hun functioneren, of alleen als er iets mis ging. Ze zijn vaak niet blij. “Waar doe ik het eigenlijk allemaal voor?” is een begrijpelijke gedachte. Sturing, coaching, samen kunnen sparren, zijn belangrijk om te kunnen leren. Goede, opbouwende feedback helpt reflecteren en geeft inzicht in hoe je als medewerker kunt groeien.

          Slaagt een manager er niet in om het beste in zijn mensen naar boven te halen, dan kan dat voor medewerkers een reden zijn voor vertrek. Dat geeft meteen aan wat voor belangrijke rol managers kunnen spelen bij een goed retentiebeleid. Zorg dus dat zij klaargestoomd zijn voor hun rol.

            5. Er heerst een onprettige werksfeer

            Zijn er veel onderlinge irritaties merkbaar? Wordt er veel geroddeld? Of geklaagd? Een onprettige werksfeer, waarin medewerkers zich onveilig voelen, gepest worden of geen rust vinden om het werk goed te doen, is funest. Het kan allerlei oorzaken hebben: slecht management, collega’s die niet klikken, of een reorganisatie. Werksfeer wordt vaak nog belangrijker gevonden dan salaris. Mensen die zich niet thuis voelen, presteren minder en ervaren stress. Negativiteit resulteert vaak (in eerste instantie) in verzuim. Duurt het langer, dan volgt vertrek.

            Wil je de negatieve werksfeer doorbreken? Begin dan bij de basis: goede communicatie. Intern, maar ook binnen de teams en persoonlijk. Medewerkers die gehoord worden, voelen zich prettiger. Sta ook stil bij belangrijke momenten en vier successen. Zorg dat er zo nu en dan een activiteit is die niks te maken heeft met werk, zodat mensen elkaar beter kunnen leren kennen. Een wandeling bijvoorbeeld, of een teamuitje of vrijdagmiddagborrel. Of organiseer een teambuilding-activiteit. Belangrijke voorwaarde: het management doet ook mee. Iedereen is gelijk.

              6. Er is geen goede werk-privé balans

              Mensen die doen wat ze leuk vinden, hebben vaak geen enkel probleem met hard werken. Ze krijgen er zelfs energie van. Maar wanneer de balans zoek is, verandert het verhaal. Naast tijd om te knallen, moet er ook tijd zijn om te ontspannen: work hard - play hard. Genoeg pauzes dus en tijd voor ontspanning. 

              Bij medewerkers die dreigen vast te lopen, of zelfs uit te vallen, ontstaat al snel de neiging om hun baan op te zeggen. Ze willen het voor zijn. Het is belangrijk dus, om alert te zijn op de werkdruk en mogelijkheden te faciliteren om de werk-privé balans in orde te houden. Steeds vaker krijgen medewerkers meer vrijheid om zelf de werktijden bepalen, parttime kunnen werken, of thuis. Maar ook regelingen voor (langdurig) verlof en ouderschapsverlof krijgen vaker aandacht. Denk ook eens aan extra faciliteiten zoals kinderopvang of sporten op het werk. 

                7. De primaire en/of secundaire arbeidsvoorwaarden zijn niet goed genoeg

                Kan een medewerker bij de concurrent veel meer verdienen? Hebben ze daar meer vakantiedagen, een mooie leaseauto of laptop van de zaak? En lopen medewerkers daarom bij je weg? Dan gaat er duidelijk iets verkeerd. Je loopt zo medewerkers mis, of ze vertrekken naar de concurrent. 
                Kijk altijd goed naar de markt. Medewerkers die een salaris(verhoging) krijgen die past bij de waardering voor de inzet en kwaliteiten, zijn uiteraard gemotiveerder om te blijven. Maar denk ook eens verder dan salaris. Er zijn meer arbeidsvoorwaarden waar medewerkers waarde aan hechten. En die verschillen vaak per medewerker. Bedenk wat de persoon in kwestie beweegt. Is dat ontwikkeling? Het soort dienstverband? Of flexibiliteit? Kijk naar arbeidsvoorwaarden op maat. Daar scoor je aanzienlijk meer punten mee.

                  Personeelsverloop tegengaan: koester je medewerkers!

                  Het succes van je organisatie is altijd sterk afhankelijk van je medewerkers, jij weet dat. Talenten aantrekken is dus altijd van belang, maar ze binnen houden is minstens zo belangrijk. Bovenstaande risico’s voor vertrekkend personeel, moet je voorkomen. Zorg voor aantrekkelijk werkgeverschap en een positieve beleving bij je organisatie als werkgever. 
                  Ga altijd in gesprek met je medewerkers om te achterhalen wat zij belangrijk vinden in hun werk en meet de tevredenheid in een jaarlijks medewerkertevredenheidsonderzoek. Je krijgt zo meer inzicht in wensen, ervaringen en motivaties. Samen met de redenen voor vertrek die je registreert en analyseert, biedt dit een mooie basis voor je retentiebeleid. 
                  Wil je een deskundig actieplan opstellen voor het behoud van je talenten? Download dan het stappenplan ‘Hoog personeelsverloop - zo doe je er wat aan!’