De impact van covid-19 op verzuimmanagement
‘’Begin dit jaar is iedereen voor een onbekende situatie komen te staan. Een wereldwijde pandemie heeft onze maatschappij hard geraakt. Door de uitbraak van het Covid-19 hebben wij, en heel veel andere bedrijven, een grote stijging gezien in verzuim. Voor het eerst kregen we te maken met mensen die in quarantaine moesten of met lichte klachten (lees; verkoudheid, keelpijn, enzovoorts) thuis moesten blijven. Hoe ga je daar als werkgever mee om? Dat was voor ons ook een groot vraagteken. Thuiswerken lijkt dan een simpel antwoord maar er wordt onderschat hoeveel mensen er werken in sectoren waar dit niet mogelijk is. Je ziet dat veel bedrijven dan balanceren op de dunne scheidingslijn tussen en gezonde werkomgeving en het bewaken van de continuïteit, met alle risico’s die daarbij horen.
Wie denkt dat verzuim door de Covid-19 pandemie een piek doormaakt en daarna magisch zal verdwijnen, komt van een koude kermis thuis. Verzuim is er altijd en zal er altijd blijven. De manier hoe je ermee omgaat maakt uiteindelijk het verschil.
Onterecht is verzuim lang een ondergeschoven kindje geweest. Door Covid-19 staat ziekteverzuim gelukkig weer hoog op de prioriteitenlijst van veel bedrijven, Want verzuim gaat natuurlijk veel verder dan een pandemie die voornamelijk voor kortdurend verzuim heeft gezorgd. De echte achilleshiel zit dieper.
De voordelen om de regie op verzuim in eigen hand te houden
Betrokkenheid is uiteindelijk de sleutel tot succes. Maar juist die betrokkenheid bij zieke medewerkers is waar de schoen wringt bij veel bedrijven. Veel organisaties kiezen ervoor om de ziektebegeleiding uit te besteden aan bijvoorbeeld het grote private instanties of het UWV. Niet raar natuurlijk wanneer je bedenkt dat er veel tijd en expertise komt kijken bij het begeleiden van medewerkers. Het grote risico daarvan is dat je de grip en de connectie met de zieke werknemer verliest. Dat is volgens ons een slechte ontwikkeling want je steekt dan wellicht niet de time en effort in het begeleiden van de medewerkers terwijl je de schadelast uiteindelijk wel zelf draagt. Met andere woorden, ziekteverzuim heeft altijd invloed op je netto resultaat. Wij geloven er heel sterk in dat je met de juiste aandacht en betrokkenheid verzuim kunt reduceren. Een die gedachtegang bleek te kloppen. We zijn immers in staat gebleken om ons eigen ziekteverzuim, ondanks de pandemie, te reduceren, zelfs bij verschillende complexe cases. Hierdoor zien wij een daling in onze totale schadelast. Wij willen onze klanten adviseren en ondersteunen om de grip op ziekteverzuim weer terug te krijgen.
Verzuim kun je zien als een meerkoppig monster vanwege de grote complexiteit en de verschillende disciplines en mensen die erbij betrokken moeten zijn. Verzuim is niet een feestje van HR of Bedrijfsgezondheid, maar het is de verantwoordelijkheid van iedereen.
Betrokkenheid, aandacht en denken in mogelijkheden
Iedereen kent de uitspraak ‘’Voorkomen is beter dan genezen’’ wel. Dit past perfect bij de context van ziekteverzuim. Het ‘voorkomen van verzuim’ begint al bij de eerste contactmomenten met een toekomstige medewerker. Dat is de eerste plek om frequent verzuim te elimineren. Dit doe je onder andere door leidinggevenden bewust te maken van de problematiek zodat zij in een vroeg stadium verzuimsignalen al kunnen opmerken. Extra aandacht voor het checken van referenties en het stellen van de juiste vragen tijdens een selectie interview zijn belangrijke elementen om verzuim later te voorkomen. Maar helaas is dat niet het ei van columbus, want mensen worden nu eenmaal ziek. Dan komen betrokkenheid, aandacht en het denken in mogelijkheden om de hoek kijken. Het gaat daarbij om te stijl van communiceren, wij noemen dat warm zakelijk. We zijn betrokken en warm richting mensen en bieden een luisterend oor wanneer men dat nodig heeft maar we wijzen daarnaast ook op het verantwoordelijkheidsgevoel. Omdat wij denken in mogelijkheden en in wat de zieke medewerker nog wél kan, zijn we in staat geweest om de duur van het verzuim sterk terug te dringen. Op deze manier is een voordeel voor ons maar ook voor de medewerker, die kan namelijk weer met een goed gevoel aan het werk gaar. Zo komen we samen tot de best mogelijke oplossing. We zien dat ook de mensen in Operations nu veel meer doordrongen zijn van het feit dat je met persoonlijke aandacht de drempel tot re-integratie kunt verlagen;
‘’Ik probeer ook op huisbezoek te gaan bij langdurig zieke uitzendkrachten. Ik merk dat die aandacht enorm wordt gewaardeerd. De bereidheid om terug te komen, om het ook voor mij te doen is dan gewoon groter. Als mensen al langer ziek zijn en weer gaan beginnen is de drempel erg hoog om weer te komen. Dan spreek ik af in de kantine en doen we samen een bakkie koffie. Dan hebben ze in elk geval weer een keer de rit gemaakt, de procedure bij de poort gehad en zijn ze letterlijk weer over de drempel gegaan.’’ – Teresia Voortman, Business Manager On Site Services
Het in eigen beheer nemen van de ziektebegeleiding was een traject met vallen en opstaan. Echter is dat het allemaal waard geweest want iedereen (wijzelf, uitzendkrachten en klanten) hebben er baat bij.
Bij verzuim denk je wellicht niet direct aan de juiste balans vinden tussen een solide basis en wendbare oplossingen en al helemaal niet aan een hoelahoep. Volgens ons is dat wel degelijk van toepassing. We zorgen dat een vast proces en werkwijze is ingebed in onze organisatie maar we zorgen er tegelijkertijd voor dat we voor iedere medewerker een fluïde oplossing hebben die past bij zijn of haar specifieke situatie. Want als wij geloven in wendbaarheid en duurzame inzetbaarheid, doen onze uitzendkrachten en klanten dat ook. ‘’
Wil je iets dieper ingaan op verzuimmanagement of ben je benieuwd naar onze visie en bevindingen rond andere hr thema’s van vandaag en morgen? Download ons e-book: ‘HR, Fluid as Hulahoop Shaking – How do you prepare for unexpected challenges and uncertain times?’
Ilse Ruth, Manager Bedrijfsgezondheid bij SD Worx Staffing Solutions. Team Bedrijfsgezondheid is binnen Staffing Solutions verantwoordelijk voor het begeleiden en de re-integratie van zieke uitzendkrachten. Daarnaast geven zij regelmatig advies op het gebied van verzuim aan klanten.