Talis: Van papier naar digitaal – wat een opluchting
Stel je voor: Het is december, tweehonderd papieren formulieren liggen op het bureau van één P&O-medewerker. Verwerk ze allemaal vóór 1 januari. Het is tijdrovend, de kans op fouten is groot en papier is toch iets van vroeger. Niet?
In alle opzichten wat we ervan verwachtten
Het nieuwe systeem is in december 2020 live gegaan om de aanvragen voor 2021 te verwerken. Alle veranderingen leiden tot enige weerstand. Veranderingen bij Talis vormen daarop geen uitzondering. Maar bij dit project was die weerstand minimaal. Het grote voordeel is dat dit systeem qua implementatie en gebruikerservaring erg lijkt op Cobra (SD Worx HR & Salaris), een systeem dat we al gebruiken.
Pointlogic, een bedrijf van SD Worx, heeft er echt alles aan gedaan om het zo eenvoudig en duidelijk mogelijk te maken. De meest gehoorde feedback was: wat een verademing. Zowel van medewerkers die hun verzoeken indienden als van de medewerker die geen stapels papier meer op haar bureau had liggen. Het was in alle opzichten wat we ervan verwachtten.
Contact zonder geluid
Zowel Talis als Pointlogic hadden één persoon die contact hielden met elkaar. Dat werkte goed. Snelle afspraken, geen ruis van anderen, niet steeds opnieuw de situatie moeten uitleggen. En als bonus hadden we nooit "Nee" als antwoord. Als we iets vroegen dat niet mogelijk was, was het antwoord altijd "nee, maar we kunnen het op deze manier oplossen [...]" en stelden ze een alternatief voor. Ze waren de hele tijd coöperatief en behulpzaam.
Na het eerste jaar proefdraaien waren er natuurlijk nog wat aanpassingen nodig, maar alles was klaar voor de nieuwe keuzeronde.
Deze Reference Case werd eerst gepubliceerd op de Pointlogic-website (een bedrijf van SD Worx).